Ταλαιπωρείστε από αϋπνίες; Χρήσιμες συμβουλές για να τις καταπολεμήσετε

Στριφογυρίζετε στο κρεβάτι όλο το βράδυ χωρίς να σας παίρνει ύπνος; Μετράτε όλη τη νύχτα προβατάκια και σας βρίσκει το πρωί με τα μάτια ορθάνοιχτα; Αν συμβαίνει συχνά, τότε δεν οφείλεται στο ένα παραπάνω καφεδάκι που ήπιατε σήμερα ή στο βαρύ βραδινό που φάγατε. Η αϋπνία, συνήθως, είναι το σύμπτωμα ή ή συνέπεια κάποιας πάθησης.

Διαταραχή του ύπνου

Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται γύρω στις οκτώ ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Ορισμένοι άνθρωποι, ωστόσο, παρουσιάζουν δυσκολία να χαλαρώσουν αρκετά ώστε να επέλθει ο ύπνος ή να παραμείνουν σε κατάσταση ύπνου. Η διαταραχή αυτή ονομάζεται αϋπνία. Ένα επεισόδιο αϋπνίας μπορεί να είναι μεμονωμένο ή να κρατάει για μήνες ή και χρόνια. Σε αυτή την περίπτωση η διαταραχή χαρακτηρίζεται χρόνια.

Τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία συνήθως αισθάνονται κουρασμένα όταν ξυπνούν. Η αϋπνία έχει σοβαρό αντίκτυπο στα επίπεδα ενέργειας του ατόμου, στη διάθεσή του, στην επαγγελματική του απόδοση, στην ποιότητα ζωή του γενικότερα. Συνήθως, ένα επεισόδιο αϋπνίας συνοδεύεται από πονοκεφάλους, ευερεθιστότητα, αδυναμία συγκέντρωσης, κατήφεια και υπνηλία.

Αιτίες

Η αϋπνία μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, όπως:

  • Άγχος/ Στρες

  • Κάπνισμα

  • Κακή διατροφή

  • Μετατραυματικές διαταραχές

  • Κατάθλιψη

  • Καρδιολογικά προβλήματα

  • Πόνος στην πλάτη

  • Παθήσεις των οστών

  • Κατανάλωση αλκοόλ

  • Υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης

  • Παρακολούθηση τηλεόρασης μέχρι αργά το βράδυ

  • Πολύωρη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, κινητού τηλεφώνου ή τάμπλετ

  • Μη φυσιολογικές συνήθειες ύπνου

  • Λήψη ορισμένων φαρμάκων (αντιϋπερτασικά, αντικαταθλιπτικά, αποσυμφορητικά κ.ά)

Αντιμετώπιση

Εφόσον η αϋπνία είναι αποτέλεσμα κάποιας πάθησης (π.χ πόνος από κάταγμα), η αντιμετώπιση αφορά κυρίως τη θεραπεία του αρχικού αιτίου. Μαζί με τα αναλγητικά που θα ανακουφίσουν τον πόνο, ο γιατρός μπορεί να προτείνει τη λήψη και κάποιου υπναγωγού, που θα διευκολύνει τον πάσχοντα να κοιμηθεί τη νύχτα και να ξεκουραστεί.

Όταν όμως το αίτιο δεν είναι απολύτως σαφές, τότε υπάρχει μια σειρά από άλλες θεραπείες και προληπτικά μέτρα που μπορούν να συμβάλλουν στην καταπολέμηση της αϋπνίας. Τέτοια είναι:

  • Ο βελονισμός

  • Η ρεφλεξολογία

  • Το μασάζ (σιάτσου, μυοχαλαρωτικό, αγιουβέρδα κ.ά)

  • Διάφορα ροφήματα (τσάι, μέντα, βαλεριάνα, φασκόμηλο, χαμομήλι)

  • Ένα χαλαρωτικό μπάνιο με έλαια (λεβάντας, ιλάνγκ-ιλάνγκ, βασιλικού, χαμομηλιού, μαντζουράνας κ.ά) και βότανα (λεβάντα, δεντρολίβανο, μελισσόχορτο, λυκίσκο, χαμομήλι, σπαθόχορτο κ.ά) μέσα στο νερό

  • Σπρέι ή διαχυτές αρώματος στο χώρο

  • Ύπνος σε αρωματισμένα μαξιλάρια και κλινοσκεπάσματα

Ευεργετική για την υγεία και το «βιολογικό ρολόι» μας είναι και η Μελατονίνη, μία φυσική ορμόνη. Η μελατονίνη, επιπλέον, αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά, που αποτρέπει τη δημιουργία ελεύθερων ριζών και συνεπώς έχει ισχυρή αντιγηραντική δράση.

Συμβουλές για έναν καλό ύπνο

Πριν καταφύγετε σε φάρμακα, ροφήματα, βελονισμό ή κάποια άλλη από τις θεραπείες, δοκιμάστε να αλλάξετε ορισμένες από τις καθημερινές σας συνήθειες ώστε να απολαμβάνετε καλύτερα τον ύπνο και να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να χαλαρώσει:

  • Φροντίστε το δωμάτιό σας να είναι σκοτεινό και να μην υπάρχουν φωτάκια από ηλεκτρονικές συσκευές στο δωμάτιο (κλείστε τις συσκευές)

  • Κλείστε καλά πόρτες και παράθυρα ώστε να μην ακούτε εξωτερικούς θορύβους. Μπορείτε να δοκιμάσετε και τις ωτοασπίδες για καλύτερο αποτέλεσμα

  • Μην καταναλώνετε καφέ ή/και αλκοόλ μετά από μία ορισμένη ώρα της ημέρας

  • Φροντίστε να πηγαίνετε στο κρεβάτι την ίδια περίπου ώρα κάθε βράδυ και να ξυπνάτε την ίδια περίπου ώρα το πρωί

  • Φροντίστε να έχετε ελαφριά βραδινά γεύματα

  • Να φοράτε λίγα και άνετα ρούχα

  • Τα σκεπάσματα και τα σεντόνια σας να είναι άνετα και καθαρά (αν είναι δυνατόν φροντίστε να έχουν και ωραία μυρωδιά)

  • Μην βλέπετε τηλεόραση αργά και μη χρησιμοποιείται υπολογιστή και κινητό αργά το βράδυ

  • Κάνετε ένα ζεστό μπάνιο κάθε βράδυ πριν πέσετε για ύπνο

  • Φροντίστε να γυμνάζεστε (ιδανικά το απόγευμα)

  • Δοκιμάστε να κάνετε ασκήσεις αναπνοής

  • Μη σκέφτεστε τη δουλειά ή τα προβλήματά σας πριν πάτε για ύπνο

  • Ακούστε λίγη χαλαρωτική μουσική το βράδυ

  • Διαβάστε ένα βιβλίο λίγο πριν κοιμηθείτε

Related posts

  • +30 2106839147 +30 6907168447